VENI ACADEMY je komunitou mladých ľudí, ktorí majú chuť hrať hudbu, s akou sa v škole bežne nestretnú. Spôsob, ako ju hrať im sprostredkúvajú skúsení lektori, najmä hráči z VENI ensemble, ktorí sa starajú o ich ďalší umelecký rast.
Počas deväťročnej existencie sa projekt VENI ACADEMY rozrástol do celkom nečakaných rozmerov: z pôvodne skromného zámeru byť kreatívnym prostredím pre študentov slovenských konzervatórií a hudobných akadémií sa teritórium záujemcov postupne rozširovalo najprv na bývalé Československo, neskôr na ďalšie európske krajiny. V súčasnosti sa na projektoch VENI ACADEMY podieľa viac ako 200 študentov, a to nielen z Európy, ale aj z krajín ležiacich mimo nej.
Okrem množstva úspešných koncertov v rozmanitých prostrediach (od konvenčných koncertných siení, cez neobvyklé priestory, napríklad parky, nákupné centrá alebo električky MHD, až po veľké festivaly, akým je Bažant Pohoda) súbor VENI ACADEMY vydal aj CD titul, ROLLING TONES/in zarter bewegung, ktorý získal prestížne ocenenie Radio_Head_Award 2013 za „najlepší album roka v kategórii Klasická hudba“. V minulom roku v prominentnom americkom vydavateľstve Mode Records vyšlo VENI ACADEMY ďalšie CD, DISPERSION, s hudbou legendárneho amerického skladateľa a multiinštrumentalistu Elliotta Sharpa, ktoré sa nahrávalo počas letnej akadémie v roku 2015 v košických „kasárňach“. Jeho krst sa uskutočnil v rámci spoločného koncertu Elliotta Sharpa, newyorského ansámblu SysOrk a niekoľkých členov VENI ACADEMY v slávnom brooklynskom klube Roulette 1. novembra 2018.
Daniel Matej, 2019
VENI Academy
Daniel Matej
umelecký vedúci
Lektori
Fero Király
klávesové nástroje
Je absolventom Hudobnej fakulty VŠMU v Bratislave kde vyštudoval hru na klavír. Zaoberá sa hudobnými projektmi s presahom do performance, soundartu, inštaláciami, interpretáciam súčasnej hudby, hudobnými reinterpretáciami výtvarných diel, ako aj edukačnými projektmi v oblasti hudby, hudobnej kompozície a soundartu. Využíva pri tom nové hraničné experimentálne polohy, vytvára si vlastný software a rád spolupracuje na projektoch s inými umelcami s viacdisciplinárnym zameraním. Je autorom hudobného nástroja Zvukodrom (Soundring) určeného deťom a učiteľom hudby/hudobnej výchovy, ako aj zbierky Botanická záhrada, ktorá obsahuje experimentálnu hudbu a hudobno-zvukové hry pre deti. Zbierka sa v ostatnom čase etablovala v priestore slovenských základných umeleckých škôl a stala sa súčasťou hudobnej výchovy detí. Okrem Clustru, ktorý je jeho domovským projektom, je súčasťou mnohých slovenských aj medzinárodných umeleckých platforiem ako VENI, Király&Žabková, Námestie Republiky, Dirt ensemble, Urban H., a iných.
Braňo Dugovič
lektor, klarinet
Doktorandské štúdium absolvoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, kde v 2007/2008 pôsobil ako odborný asistent. V súčasnosti vyučuje na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Spolupracoval s mnohými domácimi aj zahraničnými umelcami a ansámblami, napr. s N. Bulffonem, M. Valentom, E. Šuškovou, Ostravskou bandou, Cluster ensemble, VENI ensemble, Melos Ethos Ensemble, orchestrami Cappella Istropolitana, Štátna filharmónia Košice a ďalšími. Na Slovensku premiérovo uviedol diela viacerých domácich i zahraničných skladateľov (Danzi, Mendelssohn, Tate, Zeljenka, Kupkovič, Lejava, Iršai a i.). Účinkoval na viacerých CD nosičoch pre vydavateľstvá ako Diskant, Hudobný fond, Naxos a iné.
David Danel
husle
Študoval hru na husliach na Janáčkovom konzervatóriu v Ostrave (Ladislav Gořula) a na Inštitúte pre umelecké štúdiá (Zdeněk Gola). Venuje sa experimentálnym projektom prepájajúcim umelecké disciplíny a hudobné žánre (napr. predstavenie „Bach“ pre tanečnicu, huslistu, rozprávača a light design, projekt D6 s Davidom Dorůžkom a Danom Dlouhým). Je umeleckým vedúcim súboru súčasnej hudby Prague Modern. Od roku 2016 je riaditeľom českého Hudobného informačného strediska.
Peter Tornyai
Repertoár
Milan Adamčiak
Adizione (1980) @
Poonsoirée (1975) @
Configurazione dei due elementi (1980) @
Penetrations_K @
Modelli per clarinetto solo (1979) @
Fandango (1976) @
Heterophonica II (1971) @
Emotions I (70-te roky 20. storočia) @
Balázs Horváth
Poème Canonique, Trgll (2016), svetová premiéra / napísané pre VENI ACADEMY @
Magnets I/c (Crux) (2011), svetová premiéra / napísané pre VENI ACADEMY @
Daniel Matej
Structures, Pages (… and Improvisations) (2010), svetová premiéra / napísané pre VENI ACADEMY @
Ian Mikyska
this piece is to be played three times, softly (2016), svetová premiéra / napísané pre VENI ACADEMY @
Študenti
Hostia
Spolupracovníci
Recenzie
Muzički biennale Zagreb 2015: svetový festival so slovenskou príchuťou
Program bienále bol skutočne impozantný – stačí spomenúť niekoľko mien renomovaných súborov či sólistov (Klangforum Wien, Asko|Schönberg Ensemble, Musikfabrik, Daan Vandewalle...) alebo skladateľov (Thomas Adès, Kaija Saariaho, Bruno Mantovani, George Benjamin, Michel van der Aa), na ktorých kládla dramaturgia zvláštny dôraz. A v tomto kontexte sa objavil sólový recitál Milana Paľu a rad koncertov súboru VENI ACADEMY pripravených v spolupráci s vybranými študentmi záhrebskej Hudobnej akadémie a na nich, prirodzene, hudba slovenských autorov.
Elliott Sharp: „Ak chcete byť umelcom, vaše umenie by malo byť úplne spojené s tým, ako žijete.“
Americký skladateľ, improvizátor a gitarista Elliott Sharp bol hosťom Letnej akadémie VENI ACADEMY v košických Kasárňach Kulturparku. Študentský súbor pod taktovkou Mariána Lejavu tam nahrával jeho kompozície, ktoré potom zazneli na koncerte v rámci festivalu ARS NOVA. Okrem toho, že spoluúčinkoval ako sólista na elektrickej gitare a dohliadal na priebeh nahrávania, zdieľal so študentmi i lektormi spomienky na newyorskú avantgardu, Cagea, Feldmana, hovoril o plánoch do budúcnosti, ale aj o svojom pohľade na estetiku či filozofiu tvorby...
VENI ACADEMY: Rolling Tones / In zarter Bewegung
CD som „zhltol“ na jedno posedenie a prakticky hneď sa mi žiadalo vypočuť si ho znova. Keď som premýšľal nad príčinou, uvedomil som si, že tu významnú úlohu hrá umne zostavená dramaturgia.